Da Inter turnerte og spilte kamper mot indonesiske lag, hadde president Moratti nemlig fokuset et stykke lenger nord. Han møtte China Railway Construction Corporation (CRCC) for å snakke om deres mulige rolle i både finansiering og konstruksjon av et nytt stadion. Som kjent er Giuseppe Meazza et ikonisk hjem for begge Milano-lagene, men med ytterligere press på klubbøkonomien fremstår det som en nødvendighet å sikre seg alle de inntektene som kan ligge i et moderne, heleid og riktig plassert stadion.
Fassone ny mann i ledelsen
Som vi skrev tidligere i år, er kampdagsinntekter og kommersielle inntekter to potensielle gullgruver for en klubb av Inters størrelse. Disse inntektskildene er veldig langt fra å være tappet, og spesielt eierskapet av en egen stadion har vist seg å være sølvkulen som kan skyte klubber som Arsenal og Juventus langt forbi Inter i inntektskampen. Stadionprosjektet har ligget sovende en stund, men nå sammenfaller avgangen til Ernesto Paolillo, ansettelsen av Marco Fassone i direktørrollen og en tur til Asia som ikke bare handlet om treningskamper.
Direktør Fassone har tidligere vært hos Napoli, og ikke minst hos Juventus, der han var tungt involvert i byggingen av Juventus Stadium. Selv med en tomt som lå noenlunde brakk etter det mislykkede Delle Alpi-prosjektet, tok det mange år og mye byråkratisk tautrekking før en ny arena var på plass i Torino. Med Fassones erfaring fra denne prosessen ser det ut til at Moratti vil ha fart på Inters eget prosjekt. Oppsigelsestiden på Giuseppe Meazza er to år, og vi går dette regnskapsåret inn i FFP-overvåkningsperioden, så det haster å komme i gang med konstruksjonen av det som forhåpentligvis blir en pengemaskin. Før mandagens intervju i Corriere dello Sport har ingenting vært offisielt, men Moratti indikerte sterkt i retning av en ny arena snarlig:
La oss si at dette prosjektet er ekstremt interessant. Jeg tror vi kommer til å gjøre noe, men må evaluere enkelte aspekt først. Vi snakker om et stort prosjekt her, så vi må være forsiktige og tenke gjennom alt. Tross det faktum at det er vanskelig å bygge i Italia, mener jeg det er et essensielt steg, noe nærmest fundamentalt for en klubb.
Nye markeder og finansiering
Han bekreftet også både de positive samtalene i Kina og at ansettelsen av Fassone var påvirket av stadionprosjektet. Økonomisk er det tilsynelatende bare fordeler med et internasjonalt perspektiv og et nytt stadion. De store og stadig mer fotballinteresserte markedene i Asia er noe mange klubber ser på, og som kjent har Yuto Nagatomos ankomst alene skaffet Inter en solid base i Japan. Kina er mer upløyd mark, men verdens mest folkerike land har i det minste fått en fin start som potensielle Interisti med den nye røde bortedrakten. Kostnader til utvikling av infrastruktur blir ikke regnet inn i et eventuelt FFP-underskudd, og er således et rent investeringsprosjekt i klubbens fremtid. Når finansieringen i tillegg kan komme utenfra, og med mulighet for både økt tilhengerbase og en navneavtale for stadion, er det grunn til å være positiv til den økonomiske fremtiden om stadionprosjektet skulle få bein å gå på.
For tiden ses det både på eventuelle plasseringer av bygningen, hvordan den skal konstrueres og hvem som skal betale. De mest troverdige ryktene går på 60 000 seter i utkanten av sentrum, med en navneavtale fra dag 1. Mellom 200 og 500 millioner euro er foreløpige kostnadsestimater, og de viktigste kriteriene for plassering er metronærhet, muligheter for annen næringsvirksomhet i området og mulighet for en tomt til en rimelig pris og innen rimelig tid. Prosessen sies å ta fire år, noe som passer godt med tanke på FFP. Overvåkningsperioden begynner nå, og fra 2018 blir det strammet inn på hvor store avvik en eier kan dekke, det gjelder altså å ha kontroll på alle innteksstrømmer innen den tid.
Kilder: La Gazzetta dello Sport, Corriere dello Sport, sempreinter.com, fedenerazzurra.com